Gmina Świerklaniec

Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami

Zapewnienie komunikacji w formie określonej wnioskiem

Na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, Urząd zapewnia komunikację w formie określonej w tym wniosku (art. 6 pkt 3 lit. d ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).

Informacje o pętli indukcyjnej

Urząd Gminy dysponuje pętlą indukcyjną ułatwiającą kontakt osobom z niepełnosprawnością słuchu. Pętla dostępna jest w kancelarii Urzędu Gminy Świerklaniec (ul. Młyńska 3, Świerklaniec).

Informacje o lupie elektronicznej

Osoby słabowidzące mogą załatwiać swoje sprawy w Urzędzie przy użyciu lupy elektronicznej. Lupa dostępna jest w kancelarii Urzędu Gminy Świerklaniec (ul. Młyńska 3, Świerklaniec).

Usługa tłumaczenia na polski język migowy

Urząd Gminy Świerklaniec zapewnia bezpłatną usługę tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw urzędowych.

Dostęp do zdalnego tłumacza języka migowego zapewniamy w siedzibie Urzędu Gminy przy ul. Młyńskiej 3 oraz w budynku Urzędu Stanu Cywilnego po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby.

Usługa umożliwia połączenia wideo z tłumaczem języka migowego za pośrednictwem urządzenia z kamerą. Z usługi tłumacza języka migowego online można skorzystać podczas wizyty w głównej siedzibie Urzędu Gminy przy ul. Młyńskiej 3 – od poniedziałku do piątku od godziny 8.00 do godziny zamknięcia Urzędu albo w budynku Urzędu Stanu Cywilnego (USC) – po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby. Chęć skorzystania z usługi tłumacza w budynku USC proszę zgłaszać z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem osobiście, telefonicznie pod numerem 32 284 74 00 albo pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@ug.swierklaniec.pl.

Aby skorzystać z usługi tłumaczenia, proszę poinformować o tej potrzebie pracownika kancelarii Urzędu. Pracownicy w najkrótszym możliwym czasie nawiążą kontakt z tłumaczem języka migowego i pomogą załatwić Państwa sprawę.

Godziny pracy Urzędu Gminy Świerklaniec:

  • poniedziałek od 7.30 do 17.00,
  • wtorek – czwartek od 7.30 do 15.30,
  • piątek od 7.30 do 14.00.

Osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się zwana dalej „osobą uprawnioną” ma prawo do:

  1. Załatwienia sprawy przy pomocy osoby przybranej. Osobą przybraną może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej ma być pomoc w załatwieniu spraw w urzędzie.
  2. Kontaktu z urzędem za pośrednictwem narzędzi współczesnej komunikacji, w szczególności poprzez: pocztę elektroniczną – kancelaria@ugswierklaniec.pl, elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/profil-urzedu/6j5uxhu436
  3. Skorzystania z usługi tłumacza języka migowego albo przeszkolonego pracownika. Urząd Gminy Świerklaniec umożliwia załatwienie sprawy z pomocą osoby przeszkolonej w zakresie systemu językowo – migowego (kurs elementarny).
    Osoba uprawniona powinna zgłosić chęć skorzystania z usług tłumacza albo przeszkolonego pracownika co najmniej na trzy dni robocze przed planowanym załatwieniem sprawy, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenie powinno mieć formę pisemną. Gotowy formularz wniosku jest dostępny pod adresem: wniosek o zapewnienie usługi tłumacza.

Wniosek można dostarczyć do Urzędu Gminy w wybrany przez siebie sposób:

    elektronicznie na adres e-mail: kancelaria@ugswierklaniec.pl

lub

    za pośrednictwem platformy ePUAP,

lub

    pocztą na adres Urzędu: ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec,

lub

    osobiście do kancelarii Urzędu.

Usługa tłumaczenia jest bezpłatna dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Usługa "Mobilny urzędnik"

Wychodząc naprzeciw szczególnym potrzebom osób z niepełnosprawnościami, osłabionymi chorobami, osób zależnych i starszych, które z powodów zdrowotnych mają ograniczone możliwości poruszania się i nie mogą dotrzeć do Urzędu Gminy Świerklaniec, wprowadziliśmy usługę zwaną „Mobilnym Urzędnikiem”.

Oprócz osób niepełnosprawnych, chorych, osób zależnych powyżej 15 roku życia i starszych powyżej 65 roku życia z usługi świadczonej przez Mobilnego Urzędnika mogą skorzystać także mieszkańcy gminy Świerklaniec:

  • sprawujący faktyczną opiekę nad osobami starszymi, nad osobami zależnymi oraz opiekunowie pieczy zastępczej,
  • będący w sytuacji życiowej lub zdrowotnej która uniemożliwia osobistą obecność w urzędzie.

Mobilnymi urzędnikami są pracownicy Urzędu Gminy Świerklaniec, którzy w ramach swoich obowiązków służbowych obsługują osoby o szczególnych potrzebach poza siedzibą urzędu.
Z takiej usługi może skorzystać osoba, która ze względu na swoje cechy albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
W zakresie usługi mieści się wizyta pracownika Urzędu Gminy Świerklaniec w miejscu świadczenia usługi, podczas której Mobilny Urzędnik:

  • udzieli pomocy w wypełnianiu wniosku, deklaracji lub innego formularza,
  • udzieli wyjaśnień w odniesieniu do procedury administracyjnej związanej z usługą,
  • przyjmie wypełnione i podpisane dokumenty wraz z wymaganymi załącznikami i dostarczy je do kancelarii Urzędu w dniu ich otrzymania,
  • wyda stosowne dokumenty, jeżeli nie mogą być one wysłane pocztą.

Należy pamiętać, że usługa świadczona jest wyłącznie w granicach administracyjnych gminy Świerklaniec.
Aby skorzystać z usługi należy dokonać zgłoszenia:

  • telefonicznie pod numerem 32 284 74 00 - zgłoszenia są przyjmowane codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu
  • lub pocztą elektroniczną na adres kancelaria@ugswierklaniec.pl.

Zgłoszenie może być dokonane przez osobę zainteresowaną lub też za pośrednictwem jej opiekuna.
W zgłoszeniu należy podać:

  • imię i nazwisko Klienta,
  • rodzaj sprawy,
  • adres realizacji usługi,
  • numer telefonu do kontaktu.